W upały pamiętaj o nawadnianiu

#

Wiesz już, jak spędzisz urlop? Wyjeżdżasz za granicę, nad jezioro, a może zostajesz w mieście? Bez względu na to, jak będzie wyglądać Twój wolny czas, istnieje duże prawdopodobieństwo, że utracisz w tym czasie elektrolity, co może powodować gorsze samopoczucie i kłopoty ze zdrowiem po powrocie do pracy. Dlaczego tak się dzieje?

Nasz organizm składa się aż w 60-70% z wody, nic dziwnego więc, że odgrywa ona bardzo ważną rolę w regulowaniu przemian zachodzących w nim każdego dnia. Każdy niedobór płynów, a tym bardziej wody z rozpuszczonymi w niej makro- i mikroelementami może prowadzić do problemów, dlatego tak istotne jest regularne nawadnianie.

W czasie upałów oraz intensywnej aktywności fizycznej wraz z potem tracimy nie tylko wodę, ale także sód i potas. Optymalny poziom tego pierwszego makroelementu we krwi mieści się w wąskim zakresie, a jego szybka utrata powoduje nudności, bóle i zawroty głowy. Potas jest pierwiastkiem kluczowym dla pracy serca, dlatego chociaż jego utratę można łatwo przeoczyć, bo często objawia się zaledwie łagodnymi kurczami mięśni, konsekwencją dalszego obniżenia jego poziomu mogą być poważne arytmie.

Urlop to także czas radosnego biesiadowania z przyjaciółmi. Często nieodłącznym elementem grillowania staje się popijanie potraw piwem. Wbrew pozorom picie alkoholu nie nawadnia, a wręcz przeciwnie - powoduje utratę wody i elektrolitów. Bardzo szybko można doprowadzić do odwodnienia, pijąc alkohol w upalny dzień, co niejednokrotnie zdarza się podczas długiego weekendu.

Jak prawidłowo nawadniać organizm aby być wypoczętym i pełnym energii? Każdego dnia należy wypijać 1.5-2l wody, a ilość tę zwiększać, jeśli temperatura powietrza jest wysoka, uprawiamy sport czy w inny sposób tracimy płyny (np. w czasie wymiotów lub biegunki). Jednak to nie wystarcza, w wodzie nie znajdziemy wystarczającej ilości jonów, by pokryć zapotrzebowanie osoby, która narażona jest na odwodnienie.

Wybierzmy preparaty rozpuszczalne w wodzie, które łatwo wziąć ze sobą w podróż czy na piknik, bogate w sód, potas oraz witaminę C. Nie może zabraknąć w nich także glukozy, która jest podstawowym źródłem energii dla narządów i pomaga się szybko zregenerować.

Wróć do bazy porad