Suplementy wiosną

O zasadności stosowania witaminowych suplementów diety krążą różne opinie, jednak wczesna wiosna jest tym okresem w roku, kiedy ich stosowanie ma największe uzasadnienie. To właśnie na początku wiosny brakuje sezonowych warzyw i owoców będących naturalnym źródłem drogocennych witamin i minerałów. Faktem jest, iż w obecnych czasach nie stanowi wielkiego problemu zakup truskawek czy winogron nawet w środku zimy, jednak ich właściwości odżywcze czy nawet walory smakowe często pozostawiają wiele do życzenia. Bezsprzecznie najlepszym sposobem zdrowego żywienia jest przyjmowanie niezbędnych witamin, makro- i mikroelementów w postaci zbilansowanej, zróżnicowanej diety. Jednak wiosną, ze względu na wspomniany mocno ograniczony dostęp do świeżych owoców i warzyw, uzasadnionym wydaje się stosowanie w niektórych przypadkach suplementacji witaminowo-mineralnej. Decydując się na taki krok, nie należy stosować kilku preparatów witaminowych jednocześnie, ani przekraczać zalecanej dawki, gdyż nadmiar witamin może być bardziej niebezpieczny dla zdrowia niż ich krótkotrwały niedobór. Szczególnie należy uważać na witaminy rozpuszczalne w tłuszczach: A, D, E, K, zwłaszcza, że witaminy A i E są często dodawane do żywności np. płatków śniadaniowych czy margaryn.

Wiosną obserwuje się także nadmierne wysuszenie włosów i skóry, ich ogólnie gorszą kondycję. Takiemu stanowi rzeczy sprzyja częste przebywanie zimą w przegrzanych, źle wietrzonych pomieszczeniach oraz gwałtowne zmiany temperatury. Czasami działania miejscowe w postaci kremów, masek czy odżywek są niewystarczające. Pomocne mogą okazać się preparaty doustne zawierające wyciągi z wiesiołka, ogórecznika, skrzypu czy drożdży. Warto też przygotować skórę na coraz dłuższe spotkania ze słońcem, które wiosną coraz śmielej wygląda zza chmur. Przydatne tu będą preparaty z beta - karotenem czy kremy do twarzy z filtrami UV.

Mimo tego, że wiosna to czas, kiedy przyroda budzi się do życia, zdarza się, że niektórzy uskarżają się na brak energii, ospałość, niechęć do wykonywania jakiejkolwiek aktywności fizycznej. W takich przypadkach dobrym rozwiązaniem są produkty zawierające wyciąg z żeń-szenia. Roślinie tej przypisuje się zdolność poprawienia koncentracji, funkcjonowania układu immunologicznego, funkcjonowania w stanach chronicznego zmęczenia, zwiększania sił witalnych organizmu
a także właściwości antyoksydacyjne.

Działanie immunomodulujące, wzmacniające siły obronne organizmu, przypisuje się także wyciągom z jeżówki purpurowej. Ta ozdobna roślina stosowana jest od wieków w medycynie ze względu na jej korzystne działanie w chorobach wirusowych i bakteryjnych. Znane jest również jej zastosowanie w leczeniu oparzeń czy odmrożeń. Wykorzystywana jest też w kosmetyce ze względu na swoje właściwości stymulujące regenerację komórek.

Innym czynnikiem działającym immunostymulacyjnie jest beta-D-glukan, polisacharyd uzyskiwany z boczniaka ostrogowatego aktywujący wewnętrzne mechanizmy odpornościowe.

Korzystne działanie na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego wykazują także preparaty probiotyczne. Bakterie mikroflory jelitowej działają jak naturalna ochrona organizmu. Zaburzenie równowagi tejże mikroflory powoduje łatwiejsze wnikanie drobnoustrojów do organizmu i sprzyja rozwojowi infekcji. Dostępne na rynku preparaty doustne pozwalają zachować prawidłowy skład mikroflory, a tym samym zwiększają zdolności obronne organizmu.

Warto także zadbać o uzupełnienie diety w kwasy omega-3, które wykazują nie tylko dobroczynne działanie na układ immunologiczny, ale także na układ sercowo-naczyniowy, obniżają stężenie złego cholesterolu, normalizują ciśnienie krwi.

Dobrym sposobem zwalczania dokuczającej wiosną apatii, senności czy rozdrażnienia są spacery, sen, dieta bogata w warzywa i kiełki, najlepiej samodzielnie wyhodowane. Warto też od czasu do czasu sprawić sobie przyjemność w postaci kawałka gorzkiej czekolady bogatej w magnez czy kąpieli z dodatkiem aromatycznych olejków.

Mgr farm. Agnieszka Sułko

Wróć do bazy porad